LECTURA I COMENTARI D'UN TEXT AL
VOLTANT DEL TEMA DE LA VIOLÈNCIA POPULAR
PER A QUÈ SERVEIX LA RIQUESA D'UNS POCS
Josep Pradas
A propòsit de:
ZYGMUNT BAUMAN, La riquesa d’uns quants
beneficia a tothom? Barcelona, Arcàdia, 2014.
_________________________________________________________________________________
El punt de partida de Bauman és un seguit de dades
que constaten la creixent desigualtat entre els rics i els pobres, a escala
global:
- Una minoria del 10% de la població té
el 85% de la riquesa mundial.
- El 50% de la població mundial només
posseeix l’1% de la riquesa.
Per a Bauman, aquestes dades desmenteixen la
creença que tothom sembla acceptar: que la progressiva riquesa d’uns pocs
afavoreix la riquesa de tots, com una mena de degoteig que fa arribar els
beneficis a la resta de la població, de diverses maneres, com ara un augment
del treball. L’impuls pel creixement i l’enriquiment individual no incideix en
benefici per a la resta. No és cert, de cap manera, l’eslògan aquell de vicis
privats, beneficis públics, llançat pel clàssic del liberalisme,
Mandeville.
El problema és que la desigualtat econòmica és
d’un abast que els ideòlegs liberals d’aquella època no podien imaginar: ja no
és la desigualtat entre el propietari i l’obrer, sinó que és a escala global,
entre estats que competeixen en desigualtat de condicions perquè no tenen les
mateixes oportunitats.
Per a Bauman, aquestes dades fan trontollar la
creença en les bondats de la lliure competència i el laissez-faire dels
liberals. No obstant, els neoliberals volen que tothom s’ho cregui, perquè de
fet, aquesta desigualtat beneficia encara més al més rics i als qui controlen
des de les seves posicions de força les decisions polítiques.
L’altra qüestió és que també augmenta el risc de
conflictes socials, fruit del descontent, les mancances de productes bàsics, la
frustració per l’atur, etc. Quins són els factors que condueixen a l’esclat
social, i per què encara no hem assistit a un de gran, a revoltes
generalitzades, sinó només episodis de violència que s’apaguen de seguida i que
de cap manera alteren l’estat de coses, és el que investiguem tot seguit.
Aquesta era la qüestió que ja havíem plantejat al
voltant d’episodis de violència popular previs i durant la Revolució francesa
en anteriors estudis. Aquest esdeveniment, que va ser de cabdal importància en
la història moderna, és tan ric en diversos episodis de violència que ens
permet fer una mena de radiografia sobre la potencial mobilització del poble
davant estímuls de tot tipus. Un d’aquests episodis és l’anomenat amotinament
de Réveillon, sobre el qual podem obtenir més informació en aquest enllaç.
Prenem nota dels diversos components que fan esclatar una mobilització popular,
entre els quals destacaria un estat previ de violència estructural, de
caire econòmic: carestia d’aliments, preus en alça, atur, empobriment radical,
etc.; afegim el rumor d’un dissortat comentari que fa palesa la diferència de
sensibilitat entre els rics i els pobres, la indiferència dels rics sobre el
patiment dels pobres. A més, es tracta d’una població relativament jove, amb un
alt percentatge d’indigència, i sense por de perdre res, atès que no gaudeix de
propietats.
Sense perdre de vista aquestes dades sobre els
factors que afavoreixen un esclat de violència popular (que és l’avenç de la
Revolució), fem un repàs dels factors que hi intervenen avui, al parer de
Bauman:
- La crisi econòmica ha estat
selectiva: els més pobres han estat els més castigats.
- Les classes mitjanes han quedat
malparades, i servien de coixí entre els dos extrems (defugen la violència
perquè són propietàries).
- Els països de economies mitjanes
també han quedat malparats.
- En els països empobrits, ha augmentat
el nombre de rics. Els rics s’enriqueixen només pel fet de ser-ho.
- Els pobres no tenen oportunitats de
canvi, perquè el canvi no depèn només de la seva voluntat de canvi. La
realitat és que no poden competir en igualtat de condicions amb els
emprenedors del món ric.
Això convida a pensar que en el futur serà més
fàcil trobar-nos amb escenaris de violència, que és el tema que volem tractar.
Però abans hem de fer referència a aquest altre aspecte. Certament, Bauman
treballa sobre la idea que, és un fet, el mètode liberal sembla funcionar amb
eficàcia: la cobdícia (make money) genera riquesa, cada vegada hi ha més
rics, però aquests rics acaparen tota la riquesa i no hi ha l’esperat degoteig
vers les capes més baixes, que al cap i a la fi són el mercat destinatari dels
emprenedors, els seus empleats, els seus consumidors, etc.
Aquest llibre de Bauman és una crítica fonamentada
al neoliberalisme, no perquè anul·li els seus arguments essencials (al cap i a
la fi, les creences metafísiques són fruit d'una mena de fe inqüestionable des
de la raó) sinó perquè demostra que els beneficis derivats del make money
són molt dubtosos: les dades mostren que l‘assoliment del benefici personal no
contribueix al bé comú, no es generalitza, no es distribueix. El conjunt de la
societat no es beneficia quan hom deixa que cadascú busqui el seu propi
benefici sense interferir en els mitjans que faci servir, tot i que la societat
es creu i ens fa creure que sí hi haurà aquest benefici per ara invisible. Cal
recordar que els governs neoliberals que han impulsat aquesta idea arreu el món
han estat abans escollits per ciutadans que varen creure’s les consignes
neoliberals, encegats per la promesa que tot rutllaria millor per a tots. Era
una mentida que la gent s’ha empassat sense pensar en les conseqüències.
El veritable problema és que aquesta dinàmica de
separació entre rics i pobres és autodestructiva. I tornem a la violència. Si
els pobres pateixen i patiran encara més en el futur, aleshores no s’explica
que encara puguem gaudir de certs nivells de pau social.
Aleshores, per què tolerem la desigualtat?
- Perquè ens hem cregut el missatge
neoliberal: creiem que competim en condicions d’igualtat amb uns
competidors que ja tenen avantatge. Acceptem jugar a un joc que només
beneficia uns pocs.
- Admetre el sistema de competitivitat
ens allunya socialment, i ens afebleix, però acabem creient el que diuen
els liberals: que la competència lliure és un fet natural sense
alternativa (quan en realitat és una construcció humana).
- Creiem que la desigualtat entre els
homes és natural, i admetem que no cal interferir en l’ordre natural que
és l’ordre social dels neoliberals, que la rivalitat entre els homes és un
bon mecanisme de justícia social. És el mite de la mà invisible que
els neoliberals volen que ens empassem. La desregulació, però, només
afavoreix als qui la postulen.
- Creiem que el creixement econòmic és
la base del progrés social, quan hi ha alternatives que van per una altra
via. Segons Bauman, Stuart Mill i Keynes, entre d’altres, només veien el
creixement com a mitjà provisional fins arribar a una situació més
estacionària, que servís per enriquir la vida social per la distribució
tranquil·la de la riquesa acumulada. Pensaven que el capitalisme aturaria
la màquina del make money per poder repartir-lo i fer créixer el
conjunt al marge de l’imperatiu econòmic, és a dir, per generar riquesa
cultural.
- Creiem que el consum creixent és un
signe del benestar i que consumir ens donarà felicitat. Si ets pobre no
pots comprar ni tenir, no pots ser feliç, no pots ser res. Per això tothom
vol ser consumidor.
Tot això desferma les capacitats de reacció de les
classes populars. Si el consum ens paralitza asseguts al sofà davant la
televisió, la manca de possibilitats de consum encara ens paralitza més. De
vegades hi ha esclats de ràbia, però és ràbia per no poder entrar en el flux
del consum, diu Bauman. De cap manera es tracta d’un desafiament directe al cor
del sistema de la societat de consum. Per la qual cosa els rics no han de
patir, només són episodis de ràbia sense una finalitat clara. De tant en tant,
als pobres els va bé un desfogament, fins i tot va bé que se’n faci espectacle,
i així els altres pobres del món reben un missatge de consol.
Un altre factor de desmobilització és el fet que
ens acostumem a un estat de coses encara que sigui dolent, i anem fent, com diu
tothom. La desigualtat esdevé natural, i només trobem motiu per revoltar-nos
quan empitjora sobtadament. Aleshores ens adonem que les condicions són
insuportables. Bauman es refereix aquí als camperols medievals, però és evident
que podem projectar aquesta idea sobre el moment de la Revolució francesa, i al
nostre present: potser ara salten les alarmes, perquè hi ha més població que
pateix i la sotragada de la crisis ha enfonsat famílies senceres, pobles
sencers, ciutats abans dinàmiques com Detroit.
No obstant, Bauman no sembla gaire optimista: es poden recuperar els
ideals de la igualtat, el bé comú i la cooperació, per fer girar la truita de
la realitat econòmica? Hi ha gent que sí que ho creu: per exemple, els
partidaris de l’economia cooperativa, en aquest enllaç. Bauman acaba posant l’accent en la hipotètica superioritat de les
paraules sobre les coses, però sense gaire entusiasme: els humans només
comencen a dubtar després d’alguna catàstrofe.
No hay comentarios:
Publicar un comentario